Πέμπτη, 14 Ιουνίου 2018 22:31

Μεταβολισμός και άσκηση

 

Πολλοί από εσάς γυμνάζεστε ,  χωρίς να μπορείτε να μειώσετε το ποσοστό λίπους και αυτό που φταίει συνήθως είναι ο ρυθμός μεταβολισμού..

  • Τι εννοούμε όμως με τον όρο μεταβολισμό;

Βασικός Μεταβολισμός, είναι το ποσό της ενέργειας που απαιτείται για τη διατήρηση των βασικών λειτουργιών του οργανισμού. Τέτοιες λειτουργίες είναι η αναπνοή, η καρδιακή συστολή , ο μεταβολισμός των κυττάρων κ.α.

Αποτελεί δηλαδή έναν δείκτη της μεταβολικής δραστηριότητας των οργάνων και των ιστών του σώματος.

Ο μεταβολισμός του κάθε ανθρώπου εξαρτάται και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, κάποιοι από τους οποίους είναι σταθεροί  ενώ άλλοι αμετάβλητοι.

  • Άσκηση - σύσταση του σώματος

Ο μυϊκός ιστός αποτελεί σαφώς πιο μεταβολικά ενεργό ιστό από το λιπώδη ιστό. Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο αυξημένο είναι το ποσοστό της μυϊκής μάζας στο σώμα τόσο πιο αυξημένος είναι και ο βασικός μεταβολισμός. Για το λόγο αυτό οι άντρες έχουν κατά μέσο όρο μεγαλύτερο βασικό μεταβολισμό από τις γυναίκες, καθώς φυσιολογικά έχουν περισσότερο μυϊκό ιστό.

Πώς μπορεί όμως να βελτιωθεί η σύσταση του σώματός μας και να ενισχυθεί ο μυϊκός μας ιστός; Την απάντηση έρχεται να μας τη δώσει η άσκηση η οποία εκτός από την οξεία επίδρασή της στον μεταβολισμό, καθώς κατά τη διάρκειά της καταναλώνονται πολλαπλάσιες θερμίδες από ότι στην ηρεμία, επηρεάζει διαχρονικά και τη σύσταση του σώματος.

Αυτό σημαίνει ότι στα οφέλη της άσκησης δεν ανήκουν μόνο οι θερμίδες που καταναλώνονται κατά τη διάρκεια εκτέλεσής της, αλλά πολύ σημαντικό είναι ότι μετατρέποντάς την σε συνήθεια αυξάνουμε και ενισχύουμε το μυϊκό μας σύστημα.

Κατά αυτόν τον τρόπο οδηγούμαστε στην απόκτηση ενός υψηλότερου μεταβολισμού είτε είμαστε άνδρες είτε γυναίκες.

  • Διατροφή

Η σωστή διατροφή και η ισορροπημένη κατανομή της τροφής κατά τη διάρκεια της ημέρας φαίνεται να επηρεάζουν καθοριστικά τον μεταβολισμό. Η εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και κατά συνέπεια του μεταβολισμού απαιτεί σωστή κατανομή των γευμάτων μέσα στην ημέρα και αποφυγή μεγάλων διαστημάτων αποχής από την πρόσληψη τροφής.

  • Η ηλικία

Ο βασικός μεταβολισμός σχετίζεται άμεσα και αντιστρόφως ανάλογα με την ηλικία. Αυτό σημαίνει ότι με την αύξηση της ηλικίας ο μεταβολισμός εμφανίζει μειωμένη λειτουργικότητα..Όχι όμως τόσο όσο θέλουμε να νομίζουμε και να το χρησιμοποιoύμε ως άλλοθι..Μιλαμε για μια μείωση της τάξης του 1% από δεκαετία ( μετά τα 30 ) σε δεκαετία..

  • Κληρονομική προδιάθεση

Τα γονίδια της παχυσαρκίας, δηλαδή του ‘κακού’ μεταβολισμού υπάρχουν και κληρονομούνται. Η άποψη όμως που επικρατεί στις μέρες μας είναι ότι αυτό που κληρονομείται είναι μια τάση για την παχυσαρκία. Εάν τελικά θα εκδηλωθεί εξαρτάται από την επιρροή του άμεσου περιβάλλοντος, π.χ.τις λανθασμένες οικογενειακές συνήθειες διατροφής- τη μειωμένη δραστηριότητα κλπ.

Αυτό που θα πρέπει να προσέξουν τα άτομα που υπολείπονται ενός ‘καλού’ μεταβολισμού είναι ότι θα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο στους τροποποιήσιμους παράγοντές του, και αυτοί δεν είναι άλλοι από την ισορροπημένη διατροφή και την άσκηση.

Εξάλλου κάθε άνθρωπος που σέβεται τον εαυτό του οφείλει να βελτιώνει την ποιότητα της ζωής του.

Καλή επιτυχία!